BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Виртуозът Светлин Русев свири със „Страдивариус“ за шуменци

Светлин Русев на шуменска сцена. Цигуларят събра аплодисментите на публиката

Много специален беше концертът на Симфониета – Шумен с гост цигуларя Светлин Русев, който прави годишно по 100 гастрола с оркестри в САЩ, Латинска Америка, Азия и Европа, когато няма пандемия. Чест беше за нашата публика да го чуе на живо.

Като член на журито по цигулка в Международния конкурс „Панчо Владигеров“ в Шумен през месец май 2015 г.,  той каза: „Гениална е музиката на Владигеров, която се опитвам да разпространявам. Идеята е каквото правим, да го правим все по-добре. Имаме амбиции и много идеи, една от тях е свързана с добра воля, други – с много средства. Аз искам и в бъдеще да помагам за развитието на този конкурс…“. И добре, че цигуларят беше солист на шуменската филхармония през март 2017 г., когато отбелязвахме 118-годишнината от рождението на Панчо Владигеров. Две години по-късно музикалният живот стана онлайн.

Светлин Русев е роден в Русе на 5 април 1976 г. в семейство на цигулари. Учи в музикалното училище „Проф. Веселин Стоянов“, където взема първите си уроци по цигулка при майка си. През 1991 г. е приет във Висшата музикална академия за музика и танц в Париж, която завършва през 1998 г. Учи цигулка при проф. Деви Ерлих и проф. Жан-Жак Кантороу. От 2000 г. е концертмайстор на Овернския камерен оркестър, от 2005 г. –  концертмайстор на оркестъра на Френското национално радио, от 2007 г. – на филхармонията в Сеул. През 2008 г. е избран за професор в консерваторията, на която е възпитаник. Сега е професор в престижната Haute Ecole de Musique в Женева. Артистичен съветник е на Софийската филхармония и на Международния фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе. Посланик е на добра воля на УНИЦЕФ.

От 2012 г. свири на  цигулка „Страдивариус  – Cаmposelisce“, /Кампоселиче/, изработена през 1710 г., която му е предоставена от музикалната фондация „Nippon“ в Япония. Той трябва да върне инструмента до края на 2021 г. Основната част на цигулката е правена от Амати – „бащата на лютиерите“, учител на Страдивариус, който е живял 93 години!

През ноември 2016 г. Светлин Русев достига нов връх в своята кариера – назначен е за концертмайстор на престижния Оркестър на Романска Швейцария.

Носител е на наградите: „Светослав Обретенов“ – 1983 г.; „Ян Коциан“ – 1985 г.;  „Клостер Шонтал“ – 1989 г.;  „Лютес“ – 1993 г.;  „Чита ди Бреша“ – 1993 г. Признат е за „Откритието на 2000“ от асоциация „Адами“ на фестивала Мидем в Кан. През 2001 получава първа награда, специалната награда на публиката и специалната награда на Първия международен конкурс в Сендай, Япония. Репертоарът му обхваща творби от барока до съвременната музика. Известен е с изпълненията си на славянски композиции и е един от изтъкнатите пропагандатори на българска музика.  През 2006 стана „Музикант на годината“ в България, а през следващата получи „Кристална лира“, която се връчва от Министерството на културата.

Като истински представител на зодия Овен, признава: „Моята супер сила е… силната воля“. А за концертите в ре мажор на шуменска сцена такава наистина му трябваше.

Стройната му фигура не е само ген. Поддържа физическа форма, като бяга всяка сутрин около час. В Париж живее до парка на Версай  – удобно място за това. Признава, че някога страстта му са били мотоциклетите, а сега – автомобилите. Понякога с месеци не вижда  семейството си, защото е на турнета по света. Във Франция го чакат жена му Флор, дъщеря му Клои и синът му Жорж с втори имена Мила и Симеон. У дома той говори с тях само на български език.

Това е подробната визитка на цигуларя Светлин Русев.

Брамс в ре мажор изпоти Светлин Русев

Програмата му с шуменската Симфониета започна с концерт за цигулка и оркестър в ре мажор от Моцарт. Актуално, защото тази година честваме 230 години от смъртта на композитора. Произведението си Моцарт пише, когато е само на 19 години в Залцбург през 1775 г.  То дава здрава опора за творчеството му. Тоналността е избрана от баща му Леополд, който се възхищава от строгостта и простотата на новите симфонии на сина си. По това време Волфганг е вече „кавалер на музиката“, приет от епископи и аристократи.

Оригиналната партитура на концерта за цигулка и оркестър в ре мажор се съхранява в библиотеката на Ягелонския университет в Краков. За публиката Моцарт винаги е разпознаваем и желан. „Съвършена простота“ – както го определят  в Историята на музиката.

Век по-късно ни пренася цигулковият концерт на Брамс в ре мажор. Друга епоха, друг композитор, друг характер. Той е най-големият немски симфоник след Бетховен, който продължава драматичния симфонизъм на своя предшественик.

Още на 13 години Брамс започва да работи като пианист в пристанищните кръчми на родния Хамбург, защото е беден потомък на селяни и занаятчии.  Преподава частни уроци и пише танцова музика, за да се изхранва. През 1849 г. се запознава с унгарския цигулар Едуард Ремени – политически емигрант, който изпълнявал свои обработки на унгарски песни и танци. През 1853 г. Брамс се среща с друг унгарски цигулар – Йозеф Йоахим.  Така техният фолклор ще влезе в  популярните „Унгарски танци“ на германеца, който по това време се запознава с композиторите Лист и Шуман. Музикантите на Виена радушно приемат Брамс. „Народната песен – това е моят идеал“ – пише той на Клара Шуман и остава нейн семеен приятел след кончината на съпруга й.

Човек със сложен характер – ту суров, ту сърдечен, Брамс бил постоянен и упорит и смятал, че не трябва да се пише само по вдъхновение. Затова и цигулковият му концерт в ре мажор е толкова различен от предходния – професионално и физическо изпитание за Светлин Русев. Музикантът с ръка изтри потта от челото си при първите две части – Allegro и Adagio, а за третата част на помощ идва кърпата от черен сатен.  Финалът е с унгарските интонации, жизнерадостен и стремителен, разпознаваем – истински Брамс!

Нестихващите аплодисменти на шуменци бяха наградата за Светлин Русев. Два биса, поклони за публиката, цветя за госта и диригента Станислав Ушев. Дълго се чуваше в залата нашето „браво“.

За бис цигуларят изсвири прелюд „Вратата на фермата“ от Флаусино Вале – „бразилският Паганини“.  Произведението е писано през 1935 г. Усетихме народното инструментално начало – латиноамериканският юг, звукоподражателните  ефекти – конски бяг и скърцането на портата.  Светлин Русев държеше своя „Страдивариус“ не под брадичката, а в ръце сякаш държи банджо, на каквото са свирили някога в Дивия Запад. И в Бразилия, където той е гостувал.

Въодушевени от изненадата, напуснахме концертната зала, защото имахме среща с виртуоз от световна класа.

Валентина МИНЧЕВА

Снимки Валентина МИНЧЕВА

Коментари

коментар

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!