Още по-голяма мизерия и тормоз за клиенти и служители в пощенски клон №5
Жителите на кварталите „Гривица“, „Б. Българанов“, „Еверест“ и т.нар. „разширен център“ в Шумен /районът на Математическата гимназия, болницата, Пети полк/ с години протестираха срещу разрухата на пощенски клон №5, който се помещаваше в къща на ул. „Парчевич“ 24. Снимахме падаща мазилка, мрак, мухъл в стаички, коридори и стълбища в обекта. Пощенските служители едва не се прескачаха в тесните помещения, докато прелистват книжа и пакети. Но иначе работеха на компютър… Пълна гротеска! Клиентите им се тъпчеха в теснотията, а на дългите опашки можеше да хванеш всякакъв вирус. 30 години нямаше никакви ремонти или освежаване на къщата. Сред посетителите бяха представители на държавни и частни фирми. Чудехме се защо на социалното недоволство не реагира Инспекцията по труда и Регионалната здравна инспекция. Някои здравни експерти буквално живееха в съседство с компрометираната сграда. Пощенският клон обслужва 10 000 души – пенсионери, социално слаби, инвалиди, най-бедното население на града, което не може да си позволи финансово услугите на частните пощи.
Тогава потърсихме Мариан Ангелов, директор на „Български пощи“-Шумен, чийто трудов стаж е в тази структура и е наясно с базата на станциите в целия регион. Той сподели, че в областта има 120 пощенски клона и навсякъде има специфични проблеми. Съгласи се, че сградата пощенски клон №5 в Шумен до болницата е неремонтирана от години, че условията за работа на персонала и обслужване на клиентите са отвратителни. „Български пощи“ е взело под наем от община Шумен част от 2-етажната къща. За необходимостта от ремонт на обекта той е говорил с шуменския кмет Любомир Христов. Според Мариан Ангелов, разходите трябвало да се поделят между двете страни – наемател и собственик /общината/. Гражданите настояваха в бюджет 2019 да бъдат заложени средства за капиталови разходи за пощенски клон №5 от двете институции и ремонтът повече да не се отлага във времето.
На 29 юли 2019 г. на входа на старата къща беше сложен катинар, а сградата беше облепена със съобщение, че пощенската станция №5 временно се премества на втория етаж в пощенска станция №2 в кв. „Гривица“. Това беше най-голямата подигравка за жителите в района, защото пощенска станция №2 е бордей, вероятно 100-годишен, който вече няма и в Третия свят. Но нали е временно, всички зачакаха… Вече беше ясно, че има проект за ремонта на ул. „Парчевич“ с ново кръгово движение. От общината бяха обещали настаняване на пощенските служители в нова сграда на мястото на съборената. През пролетта на 2020 г. там беше излят бетон за площадка и бяха поставени фургони.
Шуменци реагираха: „Просто се подиграха с нас. Общината отби номера. Можаха да намерят 250-300 хиляди лева за ремонт на улицата, а не можаха да намерят нормална сграда за работа на пощенските служители и обслужването на клиентите. Защо събориха една масивна къща, на която просто трябваше ремонт? В новите фургони таванът ще опира в главите на обслужващия персонал, а ние ще се душим като в сауна пред мини-гишетата“. Учител-пенсионер добави: „Бяла спретната къщурка с две лехи отпред. Лъжат с всеки общински бюджет. Няма кой да чуе нуждите ни. Пощата е социален обект! Чакаме общинските съветници да се задействат за бюджет 2021 и да не се гаврят с данъкоплатците на Шумен!“
Отидохме отново в пощенски клон №2, където жителите на квартала искат не само нова сграда за пощенски клон №5, но и за пощенския клон на кв. „Гривица“. Те посочиха няколко фрапиращи факта, за които незнайно защо от десетилетия кметове и строителни специалисти остават слепи. И на двата етажа във влажната, мухлясала и срутена сграда няма достъп за инвалиди. Мазилката пада, от двора вони на старо и гнило. Тоалетната /пристройка в двора/ със страх се ползва от служителите. Наричат я „филм на ужасите“. Слизало се по стъпала и е истински кошмар. Екзотичният балкон отпред всеки момент може да се срути над главите на клиентите на клон №2. Особено при дъждове и сняг. Всичко в сградата скърца и се срива. Има риск от злополуки със служители и случайни граждани.
Отпред на сградата се вее българското знаме, а отзад е потресаваща гледка – отпадъчни материали, изкривени стълби и нещо – подобие на врата на входа за скандалния пощенски клон №5. Клиентите от квартала казаха: „Ще окачим и знамето на Европейския съюз и ще изпратим тази снимки в централата на ЕС. Искаме нормални условия, европейска визия и край на униженията ни като граждани. Децата ни учат и работят в Европа. Когато си дойдат, не могат да повярват, че още пощата ни е в мизерия и нищо не се е променило за 20 години! Да дойде Бойко Борисов с джипката и да види как живеем в тоя квартал…“
Отново потърсихме Мариан Ангелов, защото общественото недоволство няма да спре до тук. Гражданите се чувстват излъгани. Ето какво каза той: „Бяхме помолени да напуснем клон №5 заради новото кръгово движение. Общината нямаше възможност за нов терен за пощенски услуги. Пощенски клон №5 няма да се върне на старото място. Тия фургони не отговарят на условията, които са необходими за нормално обслужване на клиентите и нормални работни места. Обсъждани са няколко варианта с общината и „Български пощи“ АД. Всичко зависи от средствата и административните актове. Конкретен отговор за срок няма, не мога да се ангажирам. Поставените фургони са на общината. Те не са одобрени от управлението ни в София за настаняване на нашия обект. Временното решение за пощенски клон №5 е да остане в пощенски клон №2. Всичко ново става с докладни. Аз нямам финансов ресурс. От мен ако зависи, по-скоро да се реши проблема с пребазирането на пощенска станция №5. Не са много помещенията в района, където тя може да бъде настанена…“
Докато проблемът влезе в дневния ред на общинската администрация, шуменци се питат: на каква цена са фургоните, кой ще се настани в тях и кой гениален проектант е създал този „шедьовър“ в градоустройствения план на Шумен? Както каза шуменец, живущ в съседство с новата придобивка на кръговото движение: „Това не е добро място за живеене. Социалното унижение е на всички равнища. Ако бях по-млад, щях да напусна този град, защото искам да живея нормално…“
Колкото и шефовете в държавната и общинската администрация да се оправдават, народът е казал: „Няма начин да няма начин“. Зависи от гледната точка и мотивацията. От бившия пощенски клон до сегашното му настаняване в клон №2 разстоянието е 3-4 километра отиване и връщане. Бедните хора нямат джиповете на властта, нито пари за таксита, за да отидат до квартал „Гривица“. Тук идват клиенти и от още по-далечни места в района. Дълг е на общинските съветници да планират средства, като седнат и разговарят по мъжки с шефа на „Български пощи“-Шумен. Той от своя страна да защити интересите на гражданите в Министерството на транспорта и съобщенията, което ни залива с хвалби за иновационни технологии, а не може да осигури човешки условия в пощенските клонове на страната. Все пак благодарим на държавното ведомство, че не натика във фургоните служителите си, но пък ги остави за пореден път да работят разпадаща се сграда…
И най- накрая да припомним, че в същия коптор, където се помещават двете пощенски станции, е стаята на кварталните полицаи. Кметът Любомир Христов, който е бил техен колега и началник, трябва да се смили над тяхното засегнато самочувствие и професионален авторитет. Представяме си с какво прекрасно настроение те ходят на работа в тая мизерия, която няма нищо общо с европейските условия на труд. Няма как да не се разболееш в тия условия. На първо време психически…
Валентина МИНЧЕВА
Коментари
коментар
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!